Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op huishouden.startpagina.nl

kaarsvet op hout

TaaTje
01 Dec, 2004 13:43

Even een vervolgvraag op de kaarsvet-topic.

Ik heb een heleboel kaarsvetvlekken en -spetters op (recent)geverfd hout.

Zou die truc met het keukenpapier daar ook op werken?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet Taat

Anna J.
01 Dec, 2004 13:48

Uit een boekje ‘1001 tips voor iedere dag’ komt het volgende:

U kunt kaarsvet uit een kleed of van een tafel verwijderen door er met een ijsklontje over te wrijven zodat het hard wordt en gemakkelijk af te schrapen is. Daarna legt u er keukenrol of een keukenhanddoek over om de rest te absorberen.

M@ria
01 Dec, 2004 14:00

volgens mij mist er iets anna, als je dat kaarsvet hebt koud genmaakt met een ijklontje, dan heeft het toch geen zin om er een handdoek op te leggen?

M@ria

Ray
01 Dec, 2004 14:22

Naar ik veronderstel, moet je na het verwijderen van het koudgemaakte kaarsvet er keukenlol of handdoek op leggen om de resten er in op te zuigen met behulp van een heet strijkijzer.

carin
01 Dec, 2004 15:49

Ik zou geen strijkijzer op pas geverfd hout zetten. In dit geval simpel voorzichtig afschrapen met een bot mes. Eventuele restjes met een warm doekje verwijderen.

Van zilveren kandelaars is kaarsvet bijvoorbeeld makkelijk af te halen door de kandelaar onder stromend heet water te houden.

Ray
01 Dec, 2004 15:54

Met heet water los je prima kaarsvet op maar doe dat niet teveel want je verstopt zo gigantisch je afvoer.

Anna J.
01 Dec, 2004 16:18

Ik neem aan dat door het ijsklontje de boel een beetje nat is, vandaar die handdoek om de laatste druppels te absorberen.

decency
01 Dec, 2004 16:45

Misschien met de fohn???

jabevi
01 Dec, 2004 21:03

Ik gebruik altijd de spatel van gourmetten om zoveelm ogelijk kaarsvet weg te schrappen, bevalt mij beter dan met messen te werken.

Jabevi

TaaTje
02 Dec, 2004 15:01

Iedereen bedankt voor de reacties.

Het is gelukt, met de spatel van het gourmetten. (Goeie tip, was ik zelf nooit opgekomen).

Daarmee kreeg ik alles zo goed weg dat ik niet meer hoefde te fohnen of te strijken e.d.

Heb gelijk onderzetschaaltjes gekocht.